Programul educaţional “Da, poţi!” (“You can do it!”) elaborat de Michael Bernard reprezintă un real suport pentru dezvoltarea abilităţilor sociale şi emoţionale ale copiilor deoarece nu numai că oferă informaţii despre importanţa acestor abilităti, ci oferă un curriculum extensiv de dezvoltare şi optimizare, special creat pentru nevoile copiilor de vârstă preşcolară.
Care sunt aceste abilități sociale și emoționale?
Încrederea – înseamnă a ști că pot să reușesc. Presupune să nu îmi fie frică să fac greșeli sau să încerc ceva nou. Exemple de comportament încrezator sunt: a ridica mâna la grupă pentru a răspunde la o întrebare dificilă, a lucra independent fără a cere ajutorul educatorului, a împărtași o idee nouă cu educatoarea sau cu grupa.
Perseverența – presupune a încerca din greu și a nu renunța ușor când realizezi sarcini pe care le consideri prea dificile sau plictisitoare. Comportamentul perseverent implică a continua să realizezi sarcini chiar și atunci când acestea sunt foarte dificile, a nu fi distras de colegi, a verifica sarcinile pentru a vedea dacă sunt greseli.
Organizarea – se referă la stabilirea scopurilor pentru arii specifice ale sarcinilor preșcolare, planificarea eficientă a timpului, asigurarea resurselor necesare, urmărirea sarcinilor. Exemple de comportament organizat sunt urmatoarele: a te asigura că întelegi instrucțiunile înainte de a începe temele. A avea cele necesare atunci când începi sarcina, a avea un program, a planifica momentul când faci anumite activități pentru a te asigura că ai suficient timp.
Înțelegerea – înseamnă a lucra cooperativ cu educatoarea și colegii de grupă, a rezolva problemele fără a te înfuria și a urma regulile stabilite de grupă. Comportamentul de întelegere implică următoarele: a oferi ajutor atunci când lucrezi în grup, a nu întrerupe, a aștepta până când cineva a terminat de vorbit, a rezolva conflicte prin discuție mai degrabă decât prin ceartă, respectarea regulilor grupei.
Rezistența (cu sensul de calmare) înseamnă a reusi să nu devin extrem de furios, deprimat sau îngrijorat când se întâmplă ceva “rău”. Înseamnă a fi capabil să te calmezi și să te simti mai bine atunci când ești supărat. Înseamnă, de asemenea, a-ți controla comportamentul atunci când ești foarte supărat.
Site realizat de Priscilla Consulting